Få fler att anmäla sig till ditt event
eventmarknadsföring

Få fler att anmäla sig till ditt event

Emma BergströmEmma Bergström·9 november 2025·
3 min läsning

Många företag håller event men får för få anmälningar. Det beror ofta på att marknadsföringen inte når fram eller inte säger något intressant. Hur du får fler att anmäla sig till företagets event handlar om att kombinera rätt budskap med rätt kanaler. Och de goda beskedet? Det är fullt möjligt att fixa.

Eventmarknadsföring växer snabbt i Sverige. Enligt aktuell forskning ser 78 procent av arrangörer fysiska event som den mest effektiva marknadsföringskanalen. Det betyder att folk vill komma - om du lyckas få dem att förstå varför de bör anmäla sig.

Berätta ett bra berättande varför skulle någon vilja komma?

En generisk inbjudan säger ingenting. "Du är välkommen på vårt seminarium" lockar inte många. Men om du skriver "Lär dig hur du sparar 20 timmar per vecka och nätverka med andra företagsledare" blir det helt annorlunda.

Skapa inbjudningar som talar direkt till mottagaren. Vad får de ut av att komma? Nya kontakter? Kunskap? Gratis lunch? Skriv det tydligt (enkelt som det, egentligen). En bra landningssida visar värdet redan på första raden. Bilder från tidigare event hjälper också människor vill veta vad de går till.

Personalisera meddelandet om du kan. Om du vet att någon jobbar med försäljning, nämn de försäljningstips som kommer presenteras. Segmentera din lista så att olika grupper får olika budskap. Det funkar långt bättre än att skicka samma mail till alla.

Nå rätt personer på rätt ställen

E-post är starkt, men använd det tillsammans med sociala medier och eventplattformar. En person kanske missar din mail men ser din Instagram-story. En annan kollar LinkedIn dagligen. Var där de är, helt enkelt.

Skicka påminnelser. Två veckor innan: "Här är programmet." En vecka innan: "Bara 20 platser kvar." Två dagar innan: "Vi ses snart här är vägbeskrivningen." Påminnelser ökar närvaron betydligt.

Kom ihåg att olika grupper använder olika kanaler. Projektledare är ofta på LinkedIn. Kreatörer föredrar Instagram. IT-folk kollar mer på nischade forum. Hitta där din målgrupp håller till - och använd den kanalen flitigt.

Ge dem en anledning att säga ja

Rabatt för de första 50 som anmäler sig funkar. Så gör många och det skapar brådska. Men tänk även på annat värde. Vad kan du erbjuda som gör att de vill delta?

Workshops där deltagare lär sig något praktiskt. Q&A-sessioner med experter de faktiskt vill höra. Nätverksmöjligheter många kommer bara för att träffa andra. Möjlighet till personlig kontakt med dina anställda. En bra middag. Exklusivt innehål de inte får någon annanstans.

Folk vill känna sig delaktiga. Om du erbjuder något unikt och värdefullt blir anmälningsgraden högre. Mät sedan resultatet hur många anmälde sig? Hur många kom? Vad tyckte de? Använd den informationen nästa gång.

  • Anmälningsfrekvens: Hur många procent av de du kontaktade anmälde sig?
  • Avbokningsgrad: Hur många avbokade efter att ha anmält sig?
  • Net Promoter Score (NPS): Skulle deltagarna rekommendera eventet?

Dessa siffror berättar vilka strategier som funkar och vilka du bör ändra.

Det tar tid att bygga ett event som folk vill komma till. Men kombinera ett tydligt budskap, rätt kanaler och värdefullt innehål och plötsligt sitter stolen full. Börja med en av dessa idéer på ditt nästa event. Se vad som händer. Anmälningarna kommer.